Twee technologie trends die het onderwijs gaan beïnvloeden

Tony Vincent signaleert twee technologie trends die volgens hem grote invloed zullen hebben op het onderwijs. De eerste trend is het fenomeen dat applicaties via internet gebruikt kunnen worden (web applications of webware). Bestanden worden online bewaard. Lerenden en docenten hebben toegang tot de applicaties en data, als zij toegang tot internet hebben (cloud computing). In veel gevallen kun je ook data met anderen delen en bewerken. Vincent verwijst hierbij ook naar Simple Spark, een site met meer dan 9.600 web applicaties.

De tweede trend is de opkomst van goedkope, mini-notebooks zoals de Asus EEE. Dell schijnt hiervoor volgens Vincent de term netbook te gebruiken. Deze mini-notebooks zijn goedkoop omdat ze geen harde schijf hebben en er geen dure software op geïnstalleerd is (al is Microsoft bezig zich ook op deze markt te begeven). Die software heb je ook niet persé nodig, omdat je met deze mini-notebook web applicaties kunt gebruiken. Wat dat betreft versterken deze trends elkaar.

Tony Vincent denkt dat deze trends grote invloed op het onderwijs zullen hebben, omdat web applicaties en mini-notebooks gemakkelijk te verkrijgen en goedkoop zijn.

Belangrijke trends, inderdaad. Toch signaleer ik een aantal redenen die er m.i. toe leiden dat deze trends -in elk geval op korte termijn- minder makkelijk op grote schaal in het onderwijs zullen worden gebruikt.

  • Het onderwijs neemt niet zo snel afscheid van de bestaande applicaties en tools.
  • Web applicaties hebben vaak minder functionaliteiten dan bestaande software (waar men aan gewend is).
  • Er zijn lang niet altijd volwaardige ‘web’-vervangers voor bestaande applicaties beschikbaar.
  • Gebruikers hebben het gevoel controle te verliezen als data online staan.
  • Mini-notebooks worden niet beschouwd als alternatief voor laptops en desktops (ook niet door mij). Zowel wat betreft functionaliteiten als gebruikersgemak (ik zou er niet langdurig mee willen werken). En budgetten zijn vaak niet toereikend om mini-notebooks ‘erbij’ aan te schaffen.

Maar het blijft een boeiende ontwikkeling. Wie weet hoe wij er over een jaar of vijf tegen aan kijken?

Via OL Daily

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Met de caravan aangekoppeld op de oprit kan ik het niet laten hierop te reageren. Wat betreft jouw conclusie over de subnotebooks, heb je er zelf al mee gewerkt?
    Anderhalve week geleden toen mijn vakantie begon heb ik mijn Asus Eeepc gemigreerd van Linux naar XP en sindsdien heb ik nauwelijks een andere computer aangeraakt. Ik kan er vrijwel alles mee wat ik wil en ben er niet van weg te slaan! Alleen als ik straks weer een presentatie moet voorbereiden zal ik dat doen op m’n desktop of grote notebook. Voor de rest ben ik helemaal verkocht aan dat ding. Besef me iedere dag dat ik er prachtige berichten over zou kunnen plaatsen, maar kom er gewoon niet aan toe omdat ik zoveel dingen zelf aan het (her)ontdekken ben. Alle applicaties bij elkaar gezocht die het optimaal doen op zo’n klein ding en ga maar door.
    Overigens ken ik al 3 grote onderwijsinstellingen die nu al tientallen subnotebooks besteld hebben. Eén AOC spreekt zelfs over “een vrachtwagen vol”!
    Ik mag in dit stadium nog geen namen noemen, maar neem van mij aan dat het veel sneller gaat dan jij in je bericht formuleert. Je vraagt naar de situatie over 5 jaar? Kijk wat er gebeurt na de zomervakantie!!!
    Het leuke is, één VO school heeft gekozen voor de Acer one, een ander ROC voor de kleinste HP en een AOC voor de Asus Eeepc900.
    Er is dus nog keuze ook en na de zomer komen veel andere merken zoals Everex, Medion en MSI.
    Wat betreft de eerste trend: er zijn al veel onderwijsinstellingen die kiezen voor Live@edu van Microsoft en Google Apps.
    Dit had een goed doordacht bericht op m’n eigen weblog horen te zijn, maar ik zit in m’n zomerstop, dus dan maar hier:-)
    Morgen gaat m’n Asus mee en wie weet zit ik er straks mee op een bergtop(je)…

  2. Deze subnotebooks/netbooks/ultraportables/UMPC’s (er zijn nog een hele lading termen beschikbaar) zijn, naast het gebruik van de gratis/opensource software, vooral zo goedkoop omdat ze gebruik maken van componenten die al licht verouderd zijn. Toch zie je ook dat Microsoft toch een ernstige greep op de hardwareproducenten heeft omdat de EEE 900 zowel in Linux- als in Windows-versie gelijk geprijsd zijn maar dat de Linux-versie een iets grotere (en dus duurdere) SSD-schijf krijgt. De verkoopscijfers zouden natuurlijk helemaal anders liggen als de Linux-versie gewoonweg goedkoper zou zijn. Laten we in ieder geval hopen dat dit soort initiatieven ook de gratis/opensource software vooruit kan brengen.

  3. @Willem: ik heb nog niet het genoegen gehad lang met een ultraportable te werken. Maar eerlijk gezegd vind ik het scherm erg klein, en vrees ik voor nek- en schouderklachten als ik het toetsenbord zie. Maar goed: ik ben ook ouder dan jij 😉
    En toch overweeg ik er een te kopen (vooral voor onderweg). Dus wie weet. Wat betreft de opmars in het onderwijs. Ik ben benieuwd. Lees graag meer op je blog. Ik ben wat afwachtender. Er zijn wel meer technologieën een snelle opmars in het onderwijs toegedicht. Prettige vakantie, in elk geval.
    @Bruno: dank voor je aanvullende informatie. Dat over die licht verouderde componenten wist ik niet. En OSS binnen het onderwijs mag best een impuls gebruiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *