Persoonlijke leeromgevingen en sociale software zijn geen eendagsvlieg, maar leiden tot een nieuw perspectief op leren en vormen nieuwe middelen voor de duurzame competentieontwikkeling. Die optimistische boodschap geven de Oostenrijkse onderzoekers Sandra Schaffert en Wolf Hilzensauer af in het paper On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects
Persoonlijke leeromgevingen hebben volgens deze auteurs op zeven aspecten grote invloed:
- De rol van de lerende: de lerende is niet alleen consument van leerstof, maar ook actief betrokken bij de ontwikkeling van (educatieve) content.
- Een nieuw perspectief op personalisering wordt mogelijk: Personalisation means, to get information about learning opportunities and content from multiple communities and services fitting to the learner’s interest. The sources of information are selected by the learner him- or herself, schrijven de auteurs.
- De beschikbaarheid van leermogelijheden neemt toe, en kan binnen een persoonlijke leeromgeving gemakkelijker worden geïntegreerd. Lerenden hebben niet alleen de beschikking over digitale bibliotheken met expertinformatie, maar ook over user generated content van professionals en peers en over profielen (zodat deskundigen geraadpleegd kunnen worden). Bovendien neemt de toegankelijkheid van content toe omdat deze in toenemende mate vrij beschikbaar komt (in tegenstelling tot online artikelen in dure tijdschriften).
- Een grotere sociale betrokkenheid. Volgens Schaffert en Hilzensauer zijn leermanagementssystemen en elektronische leeromgevingen niet primair gericht op samenwerking en onderlinge uitwisseling, en helemaal niet op gemeenschappen en netwerken. Persoonlijke leeromgevingen zijn dat wel. Deze sociale betrokkenheid werkt ook bevorderend voor de motivatie.
- Eigenaarschap en bescherming van persoonlijke gegevens. Lerenden zullen binnen een persoonlijke leeromgeving er meer bewust van moeten zijn dat zij hun persoonlijke data beschermen.
- De relatie met de leercultuur van organisaties. Bestaande leerculturen verhouden zich vaak niet goed tot leren dat zich kenmerkt door self-directed, decentralised, dynamic, communicative, and situated within communities of practice.
- Technologische vraagstukken. Hoe integreer je open technologieën met veelal gesloten systemen?
On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects is als overzichtsartikel de moeite waard. Wel mis ik eigenlijk twee cruciale aspecten:
- De invloed op de rol en werkzaamheden van de docent.
- De acceptatie door de lerende. Dat gaat immers niet vanzelf, onder meer doordat lerenden vaak een ander perspectief op leren hebben dan zelfgestuurd, gepersonaliseerd, leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie