E-learning 2.0 is geen keuze, maar een onvermijdelijke ontwikkeling. Aldus Brent Schlenker in What Is e-Learning 2.0? (inloggen verplicht). Volgens Schlenker is de waarde van informeel leren als belangrijk deel van het leren binnen organisaties dankzij social software expliciet geworden. Wel staan we nog aan het begin van de integratie van deze technologieën binnen bestaande ontwerpmethoden en modellen.
E-learning 2.0, stelt de auteur, draait echter niet uitsluitend om technologieën, die appelleren aan creatie en samenwerking. Verder vervangt e-learning 2.0 niet de traditionele manier van online leren, maar is sprake van een aanvulling. Schlenker onderscheidt vier sleutelfactoren van e-learning 2.0.
- Web 2.0 technologie die informeel leren ondersteunt en faciliteert.
- Gebruikers hebben de vrijheid om te publiceren (Rip, Mix, Feed).
- Organisaties stellen content beschikbaar via "the five “-ables” (searchable, editable, linkable, feedable, taggable)". Leden van een organisatie kunnen dus gebruik maken van open systemen. Binnen veel organisaties, schrijft Schlenker, is daar nog volstrekt geen sprake van. Daarom is ook de vierde factor essentieel:
- De organisatiecultuur verandert. Mensen maken deel uit van sociale netwerken:
"Within the social network, you are content. You are searchable, editable, linkable, feedable, and taggable. "
Profielen spelen daarbij een belangrijke rol. De auteur illustreert daarbij dat het opbouwen van een sociaal netwerk dankzij technologie heel snel gaat.
Toen ik de kop van het artikel las, vroeg ik me af of ik hier over zou bloggen. Er zijn immers al verschillende inleidende artikelen over e-learning 2.0 verschenen en besproken. Bovendien blinken de eLearning Guild-bijdragen meestal niet uit in kritische reflectie. Dat geldt ook voor dit artikel. Maar de vier sleutelfactoren hebben wat mij betreft wel toegevoegde waarde.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie