Weblectures lijken steeds populairder te worden. Met behulp van ICT worden hoorcollege's, lezingen,
presentaties, en dergelijke opgenomen en toegankelijk gemaakt. Lerenden kunnen dan via hun browser de docent
horen (en vaak zien), de dia's bekijken en -bij een live uitzending- ook vragen stellen. De populariteit van
weblectures is deels te verklaren uit het feit dat deze manier van leren dicht aansluit bij de manier van
lesgeven die docenten gewend zijn.
Het was daarom te verwachten dat de Educause een editie van hun geweldige "7 things
you should know about"-serie zou wijden aan weblectures. En inderdaad in "7 things you should know about
Lecture Capture" behandelt de Educause op twee A4-tjes onder meer een scenario, een feitelijke beschrijving,
het belang en de implicaties van weblectures voor doceren en leren.
Volgens het paper werken weblectures vooral goed als lerenden bepaalde content vaker moeten bekijken,
bijvoorbeeld als de informatie complex is of als een docent met veel formules werkt. Dankzij weblectures, schrijven de samenstellers, kunnen lerenden zelfs twee cursussen tegelijkertijd volgen. Zij schrijven ook:
Emerging features in tagging and markup may draw students into intellectual discussion on a topic and encourage
them to share work with others.
Je kunt je dankzij weblectures ook gemakkelijker verdiepen in bijdragen van andere disciplines rond een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld door een lezing van een Britse filosoof over evolutie te bekijken, terwijl je zelf in Nederland biologie studeert.
Weer de moeite waard, dit paper. Dus zoals Pierre schrijft: "Downloaden dus en lezen".
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie