"Technologie verandert ons leren niet!". Dat is de hoofdconclusie van Marcel de Leeuwe's blogpost over zijn uitstekende artikel “De invloed van technologie in het juiste perspectief”, dat recentelijk in het tijdschrift Develop is verschenen.
In de epiloog van het themanummer over (t)e-learning concluderen Marcel van der Klink en ik dat de vraag of nieuwe technologieën nu echt een transformatie van leer- en opleidingspraktijken teweeg brengt, tot op heden moeilijk beantwoordbaar is. Er zijn voorbeelden te noemen van leer- en opleidingssituaties die zonder nieuwe technologieën niet of nauwelijks van de grond zouden komen (zoals bepaalde simulaties).
In veel gevallen is echter vooral sprake van vervanging van bestaande opleidingssituaties. Wat overigens niet persé als negatief bestempeld mag worden. Ook zie je dat de inzet van technologie waarde toe kan voegen aan bestaande opleidingssituaties (denk aan weblectures).
Marcel van der Klink en ik signaleren ook veranderingen in leren als gevolg van de inzet van nieuwe technologieën. Een mooi voorbeeld hiervan is het e-learning programma voor vrachtwagenchauffeurs. Maar zoals Marcel de Leeuwe aangeeft: veel hangt af van de (organisatie)cultuur, de aard van de technologie en persoonskenmerken zoals de leeftijd.
Tenslotte lijkt social software vooral gevolgen te hebben voor meer informele vormen van leren, maar worden deze technologieën vooralsnog weinig toegepast als bewuste leerstrategie binnen organisaties. Je ziet wel dat individuen dankzij social software op een andere manier dan vroeger, kennis creëren (bijvoorbeeld door RSS te gebruiken voor selectieve informatiereductie en patroonherkenning). Maar hierbij gaat het nog steeds om een kleine minderheid.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie