Op dit moment ben ik in bij de Open Universiteit in Heerlen, waar de Surf Academy een spring school over mobile learning (m-learning) organiseert (#mlss09). Aangezien ik een stemsysteem voor mijn presentatie moest testen, heb ik een ronde workshops laten schieten.
Vanochtend opende Matthijs Leendertse van TNO de dag. Matthijs had een goede presentatie, maar heeft wel wat gras -niet te veel- voor mijn voeten weggemaaid.
Volgens Matthijs kunnen vier hoofddoelen binnen het onderwijs met behulp van mobiele technologie worden bereikt.
- Interactiviteit, vooral bij formeel onderwijs. Het is mogelijk met behulp van mobiele technologie directe interactiviteit binnen je onderwijs te integreren. Voorbeelden zijn het gebruik van stemkastjes tijdens presentaties, of de mogelijkheid om tijdens colleges vragen te stellen via Twitter.
- Het faciliteren van samenwerking. Smartphones hebben daar tal van mogelijkheden voor.
- Altijd en overal toegang hebben tot informatie. Een voorbeeld is de nieuwe Kindle DX met 3 G technologie. Matthijs vertelde dat Kindle zich steeds sterker gaat richten op het hoger onderwijs. Hij hoopt dat dit een impuls zal geven aan open access content. Studenten zijn steeds minder bereid te betalen voor wetenschappelijke artikelen (er zijn voldoende alternatieven gratis beschikbaar).
- Het belangrijkste hoofddoel is volgens Matthijs echter het vergroten van de mogelijkheden voor informeel leren (semi-gestructureerd leren, op verschillende plekken, geen vaste tijd, geen
docent, sterk gepersonaliseerd). Hij gaf daarvan verschillende voorbeelden. Zoals het vergroten van het bewustzijn van mensen in ontwikkelingslanden rond HIV-preventie via een sms-quizz (in ontwikkelingslanden is mobiele technologie meer in gebruik dan vast internet). Of Nintendo die nu ook taalcursussen verkoopt. Een ander voorbeeldje is het gebruik van spellen die gebruik maken van RFID. Zie als illustratie filmpjes van de firma Swinxs. Hierbij worden jongeren uitgedaagd om actief te leren.
Volgens Matthijs Leendertse vormt mobiele technologie de linking pin binnen networked learning. Hij gaf wel aan dat het gebruik ervan binnen het onderwijs nog in de kinderschoenen staat. Ook bleek tijdens de discussie dat er nogal wat vragen bestaan op het gebied van
- ethiek (willen we dat iedereen ziet waar we zijn geweest?)
- application overload (kunnen mensen al die nieuwe technologieën hanteren?)
- het pedagogisch-didactisch gebruik (er werd uitgebreid gerefereerd aan Paolo Freire en Celestin Freinet)
Na de lunch zal ik zelf een presentatie verzorgen waarin ik de meerwaarde verken van mobiele technologie voor digitale didactiek 2.0. Er is een twitterwall, maar die is in de zaal helaas niet te zien. Als je dus vragen twittert, zie ik ze pas na afloop. Hier zijn mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
LEERVIDEO’S MET SCHERP BEELD
Webvideo’s in hoge beeldresolutie kunnen leerlingen motiveren. In onderstaande weblink staan veel Engelse taallessen op webvideo.
Door rechtsonder het videobeeld op HD te klikken, kun je de extra hoge beeldresolutie aan- en uitschakelen. HD betekent: ‘High Definition’, oftewel scherp beeld. Dit filmpje met een aantrekkelijke persoon in beeld wordt daardoor prettiger om te bekijken.
Rechtsonder het videobeeld vind je veel meer videolessen in deze serie.
‘English Pronunciation Lesson – UNDERSTANDABLE’
http://www.youtube.com/watch?v=dZpLfJdaDck&feature=channel
MEER ENGELSE LEERVIDEO’S MET SCHERP BEELD
Hieronder staan meer gratis webvideo’s met
Engelse taalles. Ook deze hebben een scherp beeld als je HD inschakelt rechtsonder de video. Met dezelfde knop kan HD worden uitgeschakeld.
Zie bij al deze video’s ook de gerelateerde
video’s rechtsonder het videobeeld. Want deze
video’s zijn elk deel van een serie onderwijsvideo’s.
1. ‘English Pronunciation – CAN & CAN’T’
http://www.youtube.com/watch?v=eKNRCIlO8QY&hd=1
2. ‘Apostrophes’
http://www.youtube.com/watch?v=_OKcB-aJtt4&hd=1
3. ‘English Pronunciation – Glottal Stop’
http://www.youtube.com/watch?v=edxwQK1zBxw