Echt onderzoek naar jongeren en technologie

Eindelijk een 'echt' onderzoek van de Universiteit van Melbourne (en anderen) naar het gebruik van technologie door studenten en docenten (in het dagelijks leven en voor leerdoeleinden). 2500 studenten hebben een vragenlijst ingevuld, en 27 focusgroeps en interviews hebben plaatsgevonden waaraan studenten en docenten hebben deel genomen. De vragenlijsten zijn her te gebruiken (Creative Commons). Verder zijn acht case studies uitgevoerd, waarbij het gebruik van verschillende technologieën binnen het onderwijs is bestudeerd.

Resultaten van het project zijn een handboek, een toolkit, workshops en een community. Verder heeft het onderzoek een aantal papers, presentaties en artikelen opgeleverd.

De belangrijkste bevindingen:

  • Er is geen steun gevonden voor het onderscheid tussen 'digital natives – digital immigrants'. Verschillen in het gebruik van technologie worden eerder verklaard door factoren als geslacht of sociaal-economische status.
  • Studenten en docenten verschillen sterk wat betreft ervaring met technologie en hun voorkeuren om technologie binnen het hoger onderwijs in te zetten.


    It cannot be assumed that incoming university
    students are broadly technologically literate, just as it cannot be assumed that university staff are broadly technologically backward.


    Web 2.0 technologieën, schrijven de auteurs, worden bijvoorbeeld weinig door studenten gebruikt. Zelfs social networking is slechts populair bij een minderheid. Studenten staan over het algemeen wel positiever ten opzichte van het gebruik van technologie voor het onderwijs, dan docenten.

  • Technologieën maken tal van leeractiviteiten mogelijk die de leerprocessen van studenten kunnen verbeteren, evenals de prestaties en manieren van beoordelen. In het bijzonder geldt dat voor terreinen als zelf reflectie, peer evaluatie en onafhankelijke onderzoeksvaardigheden. Met name web 2.0 technologieën lieten positieve uitkomsten zien. Het gebruik van deze tools leidde tot grotere betrokkenheid van veel studenten bij verschillende aspecten van het onderwijs.
  • Een belangrijke succesfactor bij het gebruik van ICT in het onderwijs is de samenhang tussen didactiek, technologie en organisatorische aspecten.


    It was clear that despite the
    best efforts of staff, students could become disengaged
    or disgruntled if they felt the activity was not educationally
    relevant or if it was not well supported technically or
    administratively. Simply matching a learning design (e.g.
    collaborative writing) with a technology (e.g. a wiki) is unlikely
    to guarantee student engagement if the learning activity is
    not adequately supported within the course of study.

  • Een vernieuwend gebruik van ICT in het onderwijs vereist andere didactische en technologische vaardigheden. Online samenwerken moet je bijvoorbeeld leren.
  • Het gebruik van nieuwe technologieën voor het leren kan er toe leiden dat bestaand beleid op het gebied van leren, onderwijzen en ICT veranderen moet. Bijvoorbeeld over auteurschap en eigenaarschap van data.
  • Heel veel wat al langer beweerd wordt met betrekking tot ICT en onderwijs wordt -als je goed naar de conclusies kijkt- door dit onderzoek bevestigd. Verder valt op dat hoe meer onderzoeken er verschijnen, des te minder er blijft van Prensky's digitomie 'digital natives – digital immigrants'.

    This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

    Delen

    2 reacties

    1. Wilfred, is het niet altijd zo met strikte dichotomieën, dat ze na verloop van tijd helemaal niet zo strikt blijken te zijn? En toch blijven we graag in stereotypes denken, het ligt blijkbaar in de aard van het beestje om graag in zwart/wit termen te denken.

    2. @Steven Verjans. Het lijkt er wel op. Wellicht dat mensen daarvoor kiezen omdat een genuanceerd verhaal altijd minder aandacht trekt.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *