Hoe ik met social software leer

Gerard Dummer illustreert hoe hij dankzij social software leert. Hij is benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik wil daarom mede aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom beschrijven hoe ik leer met behulp van social software.


Attenderen

Dankzij RSS-feeds en Twitter kom ik terecht bij interessante filmpjes op YouTube, presentaties op Slideshare, artikelen in databases of online tijdschriften of blog posts. Ik ben bijvoorbeeld ook 'geabonneerd' op de RSS-feeds van een aantal personen die de social bookmarktool Delicious gebruiken. Ook word ik via e-mail geattendeerd op relevante bronnen. Vaak werkt het zo dat als ik ergens meerdere keren op geattendeerd word, ik de bron ga bestuderen. Ook kijk ik naar wie mij attendeert op een bepaalde bron.


Onthouden

Als ik een bron niet onmiddellijk kan bekijken, dan sla ik deze meestal op via de social bookmarking tool Delicious. Een enkele keer bewaar ik de bron als 'niet gelezen' in mijn RSS-feedreader. Delicious is ook zeer geschikt om bronnen op te slaan waarover je niet blogt. Interessante video's sla ik op via Dik.nl. En doordat ik blog, onthoud ik ook beter. Bovendien werkt een weblog als een persoonlijk kennisarchief.


Begrijpen

Via mijn weblog vat ik de bron samen. Ik geef er mijn eigen interpretatie aan, en lever commentaar.


Terug blikken (single loop)

Op basis van reacties van anderen kom ik tot nieuwe inzichten of word ik bevestigd in mijn opvatting. Reacties van anderen krijg ik binnen via de commentaarfunctie of als anderen op hun blog over hetzelfde onderwerp schrijven.


Toepassen

Ik verwerk mijn blogposts in mijn presentaties, artikelen, rapporten en notities. De mate waarin is ook afhankelijk van de zone van naaste ontwikkeling van de organisatie waar ik voor werk. Niet alles waarover ik schrijf, is op korte termijn toepasbaar.


Analyseren

Analyseren en begrijpen hangen m.i. vaak nauw samen. Bij analyseren verbind je echter diverse bronnen expliciet met elkaar. Je probeert ook een synthese te ontwikkelen, toegevoegde waarde te creëren. Ook hiervoor gebruik ik meestal mijn weblog, en soms een wiki of Google Docs (als je samen met anderen aan een document werkt).


Evalueren (double loop)

Evalueren doe je door jouw opvattingen te verbinden met de opvattingen van anderen. Bijvoorbeeld door zelf commentaar te leveren op blog posts van anderen. Hiervoor gebruik ik onder meer ook mijn eigen eigen weblog. Het verschil met 'begrijpen' en 'terug blikken' zit naar mijn mening in het verdiepende karakter. Het verschil tussen single loop en double loop leren.


Creëren

Er is m.i. sprake van creëren als daadwerkelijk sprake is van een groter geheel, dat meerdere blog posts en commentaren omvat. Bij mij liggen creëren en toepassen dicht bij elkaar.

Ik krijg wel eens de opmerking dat je datgene wat je leest ook via een tekstbestand kunt verwerken. Dat is zo. Maar het kenmerkende aan social software is dat je deze stappen -meestal- niet alleen zet, maar dat er sprake is van delen, interactie en dialoog. En mijn ervaring is dat je juist vanuit 'onverwachte hoek' interessante feedback of tips kunt krijgen. Dat lukt alleen als je een uitgebreid netwerk hebt. Een dergelijk netwerk krijg je volgens mij alleen door ook veel te delen. De kracht van 'zwakke verbanden wordt dan dagelijks dankzij social sofware zichtbaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Ik gebruik sinds enige tijd de term “To add is to Be” als parafrase op het beroemde citaat van William Shakespeare. Daarmee duid ik aan dat leren tegenwoordig een actieve vorm is van toevoegen, publiceren, bijdragen…
    Jij maakt heel inzichtelijk op welke manier dat werkt.
    Vanuit de concrete beschrijving van de leerervaring van Gerard Dummer ga jij nu een stap verder door jouw proces van leren op een analytischer niveau te beschrijven. Daarmee kun je de combinatie van jullie publicaties bijna als model gaan hanteren…
    Bedankt voor dit inkijkje in jouw/jullie manier van werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *