Ik ben al een tijdje enthousiast over het TPACK-model (Technological Pedagogical Content Knowledge): een kader om praktisch invulling te geven aan digitale didactiek. Als je nog niet bekend bent met dit kader, dan is het artikel What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? een aanrader. De bedenkers van TPACK, Matthew J. Koehler en Punya Mishra, illustreren dat de interactie tussen kennis van technologie, didactiek en vakinhoud noodzakelijk is om technologie met succes binnen het onderwijs toe te passen.
De auteurs geven onder meer aan dat ICT
- op verschillende manieren kan worden gebruikt,
- snel aan verandering onderhevig is,
- allesbehalve transparant is voor de eindgebruiker (hoe werkt het).
Dit in tegenstelling tot andere gereedschappen die binnen het onderwijs worden gebruikt. Bovendien hebben technologieën eigenschappen, die er voor zorgen dat ICT niet 'neutraal' is, schrijven Koehler en Mishra. Dat maakt dat zoveel onderwijsgevenden zo veel moeite hebben met de toepassing ervan. Bovendien is volgens de auteurs er geen sprake van 'de beste manier' om ICT in het curriculum te integreren:
Rather, integration efforts should be creatively designed or structured for particular subject matter ideas in specific classroom contexts.
Vervolgens beschrijven zij de onderdelen van TPACK:
- Content Knowledge. Kennis van een bepaald vakgebied, van een bepaalde discipline.
- Pedagogical Knowledge. Kennis van didactiek. Laatst kreeg ik de vraag naar de plek van de lerende in dit model. Bij TPACK valt dit onder didactiek (pedagogy).
- Pedagogical Content Knowledge. Didactiek van een bepaald vakgebied.
- Technology Knowledge. Kennis van technologie.
- Technological Content Knowledge. O.a. de impact van technologie op een bepaald vakgebied: understanding of the manner in which technology and content influence and constrain one another.
- Technological Pedagogical Knowledge. Hoe doceren en leren kunnen veranderen als je bepaalde technologieën op een specifieke manier gebruikt; het gaat dus met name om de didactische eigenschappen van ICT.
TPK requires a forward-looking, creative, and open-minded seeking of technology use, not for its own sake but for the sake of advancing student learning and understanding. - Technology, Pedagogy, en Content Knowledge. De interactie tussen eerder genoemde componenten.
Een prima inleidend artikel, onder meer dankzij de verschillende voorbeelden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ha Wilfred,
Kan je een aantal voorbeelden geven van Technological Content Knowledge in de praktijk? Worden hier simulaties en wiki’s bedoeld?
Gr. Mark
@Mark Timmermans: het gaat juist niet alleen om het gebruik van tools als simulaties en wiki’s. Maar de context waarbinnen ze worden gebruikt om bepaalde leerinhouden op een bepaalde manier te leren. Het artikel zelf bevat voorbeelden.