Hoe ontwikkelen e-learning tools zich binnen het onderwijs?

Een aantal jaren geleden werd binnen het onderwijs vooral gebruik gemaakt van elektronische leeromgevingen (en toetsapplicaties) om leerprocessen te faciliteren. Daarbij werd -vooral in het hoger onderwijs- vooral gebruik gemaakt van BlackBoard. Inmiddels ziet 'deze wereld' er anders uit. En er staat ons nog wat te wachten als ik de inhoud van twee recente artikelen naast elkaar zet.

E-Learning's 'Third Phase' beschrijft de volgende ontwikkelingen:

  • Er is sprake van meer concurrentie op het gebied van elektronische leeromgevingen (ELO). Dit blijkt onder meer uit het sterk gereduceerde marktaandeel van BlackBoard. BlackBoard/WebCT hadden ooit samen 80% van de markt in handen. Nu is dat 56%.
  • Uit een onderoek blijkt dat de helft van de schoolbesturen hun ELO-strategie aan het herzien is. Meer dan een kwart geeft aan van plan te zijn binnen twee jaar over te stappen op een ander systeem.
  • De opkomst van open source software.
  • De opkomst van social networking platforms, voor leerdoeleinden (zoals Epsilen).
  • De behoefte om meer te doen met en waarde te genereren uit data die lerenden produceren, en de gebruikersprofielen die daardoor ontstaan.

Een voorbeeld van dit laatste fenomeen zijn zogenaamde navigatiesystemen voor lerenden, die gepersonaliseerde leerpaden mogelijk maken (denk aan de manier waarop Bol.com of Amazon werken). Hendrik Drachsler (onderzoeker bij het Center for Learning Sciences and Technologies van de OU, CELSTEC) is hier laatst op gepromoveerd. Drachsler heeft daarbij gekeken naar manieren


om leeractiviteiten aan te bevelen, rekening houdend met persoonlijke behoeften en voorkeuren, maar ook met de leerdoelen


Hij heeft een prototype navigatiesysteem ontwikkeld en er experimenten mee uitgevoerd. Drachsler concludeert dat een dergelijk systeem 

  • de studietijd kan verkorten (efficiencyvoordeel), 
  • leidt tot meer gepersonaliseerde leerpaden 
  • en een grotere tevredenheid bij lerenden tot resultaat heeft.

Op basis van deze ervaringen heeft Hendrik Drachsler een tweede prototype gemaakt, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van web 2.0 concepten.

Wat mij betreft zijn dit inderdaad een aantal belangrijke ontwikkelingen op het gebied van e-learning tools voor het onderwijs. Deze -en andere ontwikkelingen zoals mobiele en draadloze technologie- zullen er m.i. toe leiden dat het 'e-learning speelveld' er over een aantal jaren wel eens heel anders uit zou kunnen zien. Met name navigatiesysteem-achtige applicaties hebben daarbij de potentie om meer flexibel, ander, onderwijs vorm te geven.

(tips via Stephen Downes en e-learning.nl)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *