#OWD09: doe het maar Urway

Eén van de meest indrukkende sessies die ik tijdens de Onderwijsdagen 2009 heb gevolgd, ging over Urway.nl.
Dit is een e-learningprogramma voor jongeren tussen de 15 en 17 jaar die het niet redden binnen het reguliere onderwijs. Het gaat hierbij om jongeren die zijn vastgelopen in schoolse systemen (ook in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs), en dikwijls ook in hulpverleningstrajecten. Veel van deze jongeren hebben moeite met onderwijs dat tijd-, plaats- en tempogebonden is.

De jongeren volgen een een volledig online programma, maar staan wel ingeschreven bij een reguliere onderwijsinstelling. Onderwijsinstellingen mogen immers zelf aangegeven wat de plek van leren is, ook al hebben leerplichtambtenaren soms moeite dit te accepteren. Daarbij worden jongeren gedurende 8 uur per week begeleid door een coach. Deze coach richt zich daarbij niet op allerlei problemen, maar op het leren. De coach is ook niet op de hoogte van de geschiedenis van de jongeren, zodat h/zij jongeren met open visier tegemoet kan treden. Er wordt bij de matching wel gekeken of een jongere bijvoorbeeld een autistisch spectrum stoornis heeft, maar dit dit wordt niet verteld aan de coaches. Het elkaar niet zien werkt heel goed. Vooroordelen doen er dan niet toe. Experts zijn er om jongeren te helpen bij het ontwikkelen van vakkennis.

De aanpak van Urway kent een aantal fasen:

  • Fase 1: Activatie en binding
  • Fase 2: Ontdekking en ontwikkeling
  • Fase 3: Consolidatie en vervolg

In deze laatste fase wordt een 'zachte landing' voorbereid (goede overdracht ten behoeve van de doorstroming).

Een aantal jaren geleden had ik al kennis gemaakt met dit concept, en ik was wel benieuwd naar de resultaten. Ik kan niet anders zeggen dat ik hiervan onder de indruk ben. Want rekening houdend met de problematiek, is een positieve uitstroom van ongeveer 90% een prima resultaat. Daarmee wordt bedoeld dat jongeren een vervolgopleiding zijn gaan volgen, een baan hebben gekregen of de weg terug naar de hulpverlening hebben gevonden. De groep uitvallers is zelfs verminderd van 14% naar 10% door een verbeterde intake.

Ik vind dat Urway niet alleen geschikt is voor een groep jongeren, die vastlopen binnen het reguliere onderwijs. Volgens mij kan het hele onderwijs wat leren van uitgangspunten van Urway.nl:

  • Benadruk wat leerlingen wel kunnen, en niet wat zij niet kunnen.
  • De manier van benaderen is voor jongeren heel belangrijk (respectvol, onder meer).
  • Leren moet je los koppelen van 'naar school gaan'. Stimuleer dat jongeren weer zin krijgen om te leren.
  • Ieder kind heeft een aangeboren nieuwsgierigheid om te leren. Maar hoe kun je hun triggeren? Wat geven ze zelf aan? Verken dat!
  • Zorg ervoor dat je verbonden bent met jongeren. Persoonlijk contact is daarbij belangrijk.
  • Focus vooral op een gevoel van eigenaarschap. Jongeren moeten zich eigenaar voelen van hun eigen leren. Vandaar uit kunm je zelfwerkzaamheid bevorderen.
  • Van moeten leren naar willen leren (stimuleren, niet verplichten).

Eerlijk gezegd vond ik de presentator te bescheiden over de resultaten van Urway, en de ambities. Volgens mij heeft dit initiatief de potentie om te fungeren als een ontwrichtende innovatie van het onderwijs (en dat is positief bedoeld). Voorwaarde is wel dat duurzame financiering van dit veelbelovende initiatief geregeld wordt.

212 Urway.Nl Van Moeten Naar Willen Leren, Ellen Bulder

View more presentations from SURFfoundation.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *