#OWD09: Coachen met het oortje

Het idee is eigenlijk heel simpel. Geef leraren in opleiding (of beginnende docenten) een portofoon. Observeer hen en geeft instructies als zij dat nodig hebben. Veel beginnende docenten hebben behoefte aan tips en truuks als zij pas voor de klas staan. Bij de lerarenopleiding van Fontys passen zij deze manier van werken toe, en doen zij ook promotieonderzoek naar de resultaten ervan. Resultaten, die tot nu toe erg positief zijn.

Tijdens deze sessie vertelde Paul Dirckx over de diverse uitgevoerde pilots. Nele Coninx ging in op haar onderzoek. Paul liet onder meer zien dat Fontys met allelei technologieën heeft gewerkt. Uiteindelijk lijkt met uitgekomen te zijn bij het gebruik van Adobe Connect als een soort autocue. Leraren in opleiding zien aanwijzingen op een scherm en horen de aanwijzingen via een TomTom-achtige stem in een oortje, op het moment dat de coach er op klikt.

Veel belangrijker dan de technologie, zijn echter de instructies zelf. Je wilt immers voorkomen dat leraren in opleiding nadoen wat coaches zeggen (puppet on a string), en dat zij afhankelijk worden van hun begeleiders. Bovendien moet je ook fouten durven maken, omdat je daar van leert.

Bij Fontys heeft men aanwijzingen op het gebied van:

  • Classroom management (onder meer orde houden).
  • Taakvariantie.
  • Differentiatie.

De instructies bestaan uit een enkel woord. Nele Coninx heeft geanalyseerd wat belangrijke sleutelwoorden zijn op deze drie gebieden. Belangrijk is daarbij dat begeleiders een aankomende leraren vooraf met elkaar bespreken wat de betekenis is van die woorden. Zie dia 10 van de presentatie van Nele Coninx voor voorbeelden van instructies (hieronder).

Enkele bevindingen tot nu toe:

  • Leraren in opleiding en coaches moeten wennen aan deze manier van werken.
  • Oefensituatie kunnen korter duren door tussentijdse aanwijzingen. Je houdt de vaart er in.
  • Studenten ervaren de manier van werken over het algemeen als erg plezierig.
  • De manier van werken lijkt vooral effectief bij coachen op gedrag.
  • Korte aanwijzingen van één of enkele woorden werken het beste.
  • Onderzoek naar feedback laat zien dat feedback het beste werkt als deze onmiddellijk wordt gegeven en bestaat uit aanwijzingen. Coachen met het oortje voldoet hier aan. Zie dia 5 van de presentatie van Nele Coninx.
  • Het is belangrijk dat de klas weet wat de reden is van het oortje.
  • De duur van de nabesprekingen wordt verkort door het gebruik van het oortje. Nabesprekingen worden ook veel specifieker.

Nele heeft nog geen vergelijkend onderzoek uitgevoerd, waarbij gekeken wordt naar de effecten van "het oortje" versus een opleidingssituatie zonder deze manier van coachen. Dit onderzoek vindt later in haar promotietraject plaats.

Ik heb met veel plezier deze sessie bijgewoond. Het enthousiasme spatte er van af. De toepassing van ICT was erg concreet, relevant en succesvol.

Hier is de presentatie van Paul Dirckx:

214 Coachen Met Het Oortje Paul Dirckx

View more presentations from SURFfoundation.

En hier van Nele Coninx:

214 Coaching Met Het Oortje Nele Coninx

View more presentations from SURFfoundation.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *