Social networking sites kunnen bijdragen aan motivatie om te leren

Kijk: dit vind ik nu interessant. Grootschalig onderzoek laat zien dat studenten, die social networking tools als Facebook of Twitter inzetten om te communiceren met docenten, meer gemotiveerd zijn om te leren.


The survey found higher levels of engagement among students who said they used social media multiple times a day for academic purposes, such as communicating with other students, instructors or college staff about coursework, than students who said they don't use such tools at all.


Studenten die deze applicaties vooral gebruiken voor communicatie, die niets met leren te maken heeft, investeren juist minder in hun onderwijs.

Belangrijke conclusies als je je realiseert dat motivatie en inspanningen in schoolwork van invloed zijn op leerprestaties.

Het onderwijs zou daar volgens het artikel wat mee moeten, vooral ook omdat veel leerlingen e-mail als communicatiemedium niet meer gebruiken. Tegelijkertijd roept het gebruik van social networking sites door docenten ook vragen op: hoe kun je ze effectief gebruiken, hoe ga je om met het persoonlijke vs zakelijke, hoe leer je onderwijsgevenden omgaan met het scala aan communicatiemiddelen waar zij mee geconfronteerd worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het hangt ook wel van de docent rol af en het doel af.. niet iedere docent zal alle studenten willen ‘befrienden’. Hangt waarschijnlijk af van de stijl van de docent of die meer familiar of afstandelijk is? Het zou kunnen wijzen op het makkelijker leren als een docent geinteressseerd is. (wat zich vertaald in interactie op social networks)
    Uit een docentschap heb ik nog wel wat studenten op facebook (uit China) maar daar doe je uiteindelijk ook niets meer mee, heb je geen tijd voor.

  2. @Joitske Hulsebosch: inderdaad. En niet elke student zal iedere docent als ‘vriend’ willen hebben. Of je er tijd voor kunt/wilt maken, hangt van een groot aantal factoren af (o.a. of contacten betekenisvol voor je zijn).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *