Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan de BETT, 's werelds grootste beurs over ICT in het onderwijs (toegang gratis). Ik ben nu ongeveer vijf uur hier. Een korte videoimpressie volgt (als ik thuis over meer bandbreedte beschik). Ik heb uiteraard niet elke stand bezocht. Een aantal zaken is me desalniettemin opgevallen:
- Het aanbod is erg breed en heel uitgebreid. Hardware (PC's, laptops, interactieve whiteboards, registratiesystemen), software (administratief, educatief), meubilair, elektronische leeromgevingen, autocad systemen, en zo voorts. Je vindt het hier.
- De BETT wordt zeer druk bezocht en is ook heel grootschalig van opzet. De opzet is grotendeels vergelijkbaar met Nederlandse beurzen. Wel heb je hier bijvoorbeeld thematische zones en informatiepunten. Maar je moet hier ook in de rij staan voor koffie of lunch. Wel zijn er diverse zones met gratis wifi.
- Er zijn nogal wat stands die je niet prikkelen om uitgebreider te gaan kijken. Je moet de fabrikant al kennen, want dikwijls zie je alleen een naam en een algemene slogan.
- Er is veel aandacht voor 'spelend leren' en software die een beroep doet op creativiteit. Met name gericht op primair en voortgezet onderwijs. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van video in het onderwijs.
- Er is de nodige aandacht voor special needs, e-safety en 'vergroening' van ICT.
- Waar is BlackBoard? De andere bekende elektronische leeromgevingen (zoals Fronter, Moodle, It's Learning) zijn er wel. Zo zie je maar weer: bij beurzen val je vooral op als je er niet bent.
- Ik ben geen e-readers en e-readertoepassingen tegen gekomen.
- Nogal wat software is niet web based, en helemaal niet open source.
- Tijdens de CES 2010 hebben Microsoft en HP een nieuwe tablet PC laten zien. Volgens een medewerker van HP mogen zij er echter niet over praten (op straffe van ontslag).
- De meest innovatieve toepassingen, die ik heb gezien, zijn:
- Een identificatiesysteem dat gebruikt maakt van vingerafdrukken. Als je je bij een school registreert, dan leggen ze je vingerafdruk vast. Althans: software vertaalt de vingerafdruk in een enorm uitgebreide code. Die code wordt (via je vinger) gebruikt om jou toegang te verlenen tot ruimtes en systemen, en om je aanwezigheid te registreren. Nog niet te koop in Nederland. En ja: aanvankelijk is weerstand tegen dit systeem ivm privacy.
- Een applicatie waarmee je programma's kunt maken voor een kleine robot (object georiënteerd programmeren). Die robot wordt ook meegeleverd (een klein karretje).
- Een aantal 3D systemen (hardware en software) waarmee je machines, lichamen, en dergelijke driedimensioneel kunt bekijken (en manipuleren). Mooi. Prijsindicatie van zo'n systeem: ongeveer 8 duizend euro.
- Het systeem OMI. Dit is een interactieve leeromgeving waarmee leerlingen hun lichaam gebruiken om te leren. Bijvoorbeeld: op de grond worden allerlei planeten geprojecteerd. Door op een planeet te trappen, verschijnt de naam van de planeet. Docenten kunnen ook eigen content uploaden, zodat je deze applicatie ook kunt gebruiken om bijvoorbeeld de namen van fruit te leren of gebouwen etc. Leerlingen leren feiten op een lichamelijk interactieve manier. Het systeem is wel prijzig, zodat leerkrachten wederom technologie zullen moeten reserveren. Leuk. Maar volgens mij vooral voor primair en voortgezet onderwijs geschikt.
- In de online learning community Rafi.ki leren leerlingen van 1450 scholen uit 113 landen met elkaar over tal van betekenisvolle projecten (malaria, klimaatveranderingen). Deze community wordt vaak gebruikt voor Engelse taalonderwijs. Je hebt niet persé breedband nodig om te participeren. Je moet wel bereid zijn om met anderen samen te werken. Deelname is gratis. Projecten worden namelijk uit sposorgelden betaald. Daarbij moet je dan denken aan organisaties als Artsen zonder Grenzen die bijvoorbeeld een project over Darfur mogelijk hebben gemaakt.
Ik vond het leuk om de BETT eens mee gemaakt te hebben. Maar ik zou er niet speciaal naar toe gaan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik ben vorig jaar geweest. Wat mij imponeerde was de grootsheid van het geheel. Groter dan de NOT en ook alleen maar ict en onderwijs en niet alles zoals de NOT.
Daarnaast was het bezoeken van Londen erg mooi.