Vergroot interactiviteit hoorcolleges met social media

Martin Ebner heeft een artikel geschreven waarin hij beschrijft hoe je hoorcolleges interactiever kunt maken dankzij mobiele technologie en sociale media zoals microblogs..

Ebner heeft hiermee geëxperimenteerd bij de Technische Universiteit van Graz. Ongeveer tweehonderd studenten hebben meegedaan aan het evaluatieonderzoek.

In zijn artikel beschrijft hij eerst enkele -bekende- ontwikkelingen die er voor zorgen dat nieuwe technologieën nu op grotere schaal binnen het hoger onderwijs worden gebruikt (zoals een grotere toegankelijkheid en gebruikersvriendelijkheid van ICT). Vervolgens vat hij enkele didactische voordelen van web 2.0 samen. Weblogs werken bijvoorbeeld als een versterkt digitaal geheugen dankzij de factoren individualiteit, collectiviteit en gemeenschap. Microblogs, zoals Twitter, combineren de eigenschappen "snelheid" en "mobiel communiceren".

Martin Ebner schetst vervolgens een beeld van de praktijk van hoorcolleges, waar men met drie grote problemen te kampen heeft:

  • Gebrek aan feedback tijdens colleges.
  • Terughoudendheid bij studenten om vragen te stellen.
  • Gebrek aan participatie (maar een enkele spreker is aan het woord).

Er van uitgaande dat leren een sociaal en actief proces is, heeft Ebner gekeken hoe hij social media kan gebruiken om aan deze drie problemen te werken. Hij is er daarbij ook vanuit gegaan dat studenten maar ongeveer 20 minuten aandachtig kunnen luisteren (terwijl een hoorcollege vaak twee tot vier keer zo lang duurt).

Martin Ebner heeft diverse applicaties verkend, en uiteindelijk besloten dat studenten in staat moeten zijn om hun 'gewone' leeromgeving en mobiele apparaten te gebruiken. Het gaat daarbij om technologie die volgens mij in Nederland amper wordt gebruikt.

In zijn artikel beschrijft Ebner vervolgens zijn experiment. Enkele bevindingen:

  • In 45 minuten zijn 33 microblog posts verstuurd, en 12 annotaties geplaatst bij de slides.
  • Twintig studenten hebben deelgenomen aan de chat discussie over het onderwerp.
  • Er was sprake van veel meer interactie tussen de docent en de studenten, en de studenten onderling, dan tijdens een gewoon hoorcollege.
  • Het is belangrijk om het doel van de nieuwe opzet met studenten te bespreken.
  • Het werkt verrijkend voor het leerproces als studenten tijdens het hoorcollege aanvullende informatie kunnen zoeken en inbrengen.
  • De docent vond het microbloggen waardevol, maar eveneens lastig te volgen.
  • De studenten waren intensief bezig gedurende het college. Zij waren nauwelijks met andere zaken bezig. Ebner erkent overigens het risico van afleiding als je studenten met meerdere media laat werken tijdens een hoorcollege.


    The main research question
    is how less attention paid to the lecture versus
    more engagement on the content changes the
    learning and teaching behavior.

  • De docent initieert het microbloggen. Er staat dus niet permanent een back channel open. Ebner constateert dat de aandacht van studenten voor het college toeneemt op het moment dat hij de microblog tool vrijgeeft. Interactiemomenten expliciet inbouwen lijkt dus van belang te zijn.
  • Zowel studenten als docenten hadden veel waardering voor deze manier van hoorcolleges verzorgen.

Al met al erg positieve resultaten. Martin Ebner laat de potentie zien van de wijze waarop social media hootcolleges kunnen versterken. Daarbij is het wel van belang dat de docent bereid is om de opzet van de hoorcolleges tegen het licht te houden (door bijvoorbeeld bewust interactiemomenten in te bouwen). Ook kun je je afvragen of deze manier van werken ook bij andere doelgroepen werkt (deze groep studenten had affiniteit met web 2.0).

Ebner's experiment verdient dus navolging.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *