Acadoo,
the Network Academy:
permanente verwerving van ICT-competenties
Wilfred Rubens
Fred Mulder
Bijna
anderhalf jaar geleden ging het project ICT Netwerk Academie van start.
Inmiddels is dit initiatief gecommercialiseerd en heet het "Acadoo".
De doelstelling is dezelfde gebleven: het realiseren van een webportaal
voor
continue ('life long') verwerving van ICT-competenties. Deze
paletbijdrage geeft
inzicht in de werking en realisatie van "Acadoo". Hoe werkt Acadoo
voor een willekeurige ICT-er? En welke plek nemen competenties,
opleidingsaanbod
en "klanten" in?
In
1999 stelde de minister van Economische Zaken de Taskforce "Werken aan
ICT"
in. Deze Taskforce, onder voorzitterschap van oud-Getronics directeur
Ton
Risseeuw, analyseerde dat er een groot tekort was aan ICT-ers met als
gevolg dat
de groei van het Bruto Nationaal Product zo'n 15 miljard gulden
achterblijft.
Dit tekort werd op jaarlijks circa 15.000 fte geschat. Ook, zo
concludeerde men,
mist een zeer grote groep niet-ICT-ers kennis van en ervaring met ICT,
terwijl
ze ICT meer en meer moeten gaan toepassen en managen.De Nederlandse
beroepsbevolking zou daarom door een grootschalige aanpak beter en
sneller
vaardig en bekend met ICT te maken én te houden zijn. De
Taskforce "Werken
aan ICT" formuleerde een tiental projecten die deel uit moesten maken
van
deze grootschalige aanpak. Eén project was de oprichting van
een ICT Netwerk
Academie.
ICT Netwerk Academie
In
januari 2000 ging het project ICT Netwerk Academie van start. Hierbij
waren
betrokken het hoger onderwijs (publiek en privaat) en het
bedrijfsleven, met
name uit de branches
financiële
dienstverlening, telecommunicatie en ICT. Doel van de ICT Netwerk
Academie was
het realiseren van een webportaal voor continue ('life long')
verwerving van
ICT-competenties. Via bundeling van krachten moest een goed werkend
mechanisme
geboden worden voor het op peil brengen én houden van de
ICT-competenties van
de Nederlandse beroepsbevolking (ICT-employability). Dit portaal moest
eenvoudig
toegankelijk zijn, het beschikbare 'on line' ICT-scholingsaanbod (op
HBO- en
WO-niveau) transparant maken en ontsluiten, de kwaliteit hiervan
borgen, potentiële
klanten (individuele cursisten en bedrijven) adviseren en toe leiden
naar de
juiste aanbieders, en voorzien in een flankerend 'on line' stelsel van
mentoring
en coaching. In eerste instantie zou de ICT Netwerk Academie zich
moeten richten
op de hiervoor genoemde bedrijfssectoren. Het was niet de bedoeling dat
de ICT
Netwerk Academie zelf aanbieder zou worden van opleidingen. Veel eerder
zou
sprake moeten zijn van een
open
(netwerk)structuur, van een virtueel onderwijsnetwerk van bestaande
instellingen
en bedrijven. Vanaf het begin van het project bleek er een groot
draagvlak te
zijn. Het ministerie besloot 10 miljoen gulden ter beschikking te
stellen voor
dit initiatief. Tegelijkertijd concludeerde de initiatiefnemers dat de
ICT
Netwerk Academie een apart bedrijf moest worden. Na een
selectieprocedure werd
een ondernemersduo uitgekozen en werd een onderneming opgestart om
uitvoering te
gaan geven aan het inmiddels geproduceerde businessplan. Deze
onderneming is
ondergebracht bij Siennax, een application service provider die zich
onder meer
bezig houdt met e-learning.
Acadoo
Zo
werd er dus een aparte BV opgericht, een 100% dochter van Siennax, maar
met een
eigen Raad van Commissarissen. Het werd van groot belang geacht om de
ICT
Netwerk Academie als een duidelijk merk (‘brand’)
neer te zetten. Daarom
werd gekozen voor de naam "Acadoo" met als "subtitel": the
Network Academy (waarmee ook in de naam de relatie met de ICT Netwerk
Academie
zichtbaar bleef). Op 15 november 2000 werd Acadoo gepresenteerd en werd
de Raad
van Commissarissen onder voorzitterschap van prof. dr. Frans van Vught
(Universiteit Twente) geïnstalleerd. De bij de startfase
betrokkenen uit
bedrijfsleven en onderwijs werden benoemd tot "Ambassador of Acadoo".
Het bedrijf Acadoo bestaat momenteel uit drie teams (techniek, sales
&
marketing èn learning services, verantwoordelijk voor de
content), onder
leiding van algemeen directeur Herbert Prooij.
Workflow
Voordat
we ingaan op de realisatie van het Acadoo-portaal, willen we
concretiseren hoe
een werknemer gebruik kan maken van Acadoo. Kortom: hoe ziet de
workflow voor
een individu er uit?
Neem als voorbeeld Stijn. Stijn werkt als webdeveloper bij Design4u:
een -fictief-
Internetbedrijf van 25 medewerkers. Design4u is lid van Fenit en heeft
een
collectief abonnement op het Acadoo-portaal voor ICT-bedrijven. Via het
Intranet
van zijn bedrijf, logt Stijn in op het portaal. Hij twijfelt of hij
over
voldoende competenties beschikt om zijn werk als webdeveloper goed te
doen. Met
name de meer complexe projecten vindt hij ingewikkeld. Zijn directeur
heeft hem
aangeraden een selfassessment te doen binnen Acadoo.
Stijn kiest binnen de optie "assesments" voor het profiel
"multimedia ontwerp". Met dit profiel word je geacht de functie van
webdeveloper uit te kunnen oefenen.
Bij dit profiel horen een tiental competenties. Niet alleen technische
en
artistieke competenties, maar
ook
gedragscompetenties zoals "communiceren" en "creativiteit".
Stijn voegt aan dit profiel op verzoek van zijn directeur ook nog de
competentie
"projectmanagement" toe.
Uit
het selfassessment wordt duidelijk dat Stijn nog meer moet werken aan
zijn
analytisch vermogen, aan "projectmanagement" en aan zijn
communicatieve vaardigheden. Ook is zijn kennis van ingebedde systemen
voor
verbetering vatbaar. Stijn krijgt een elektronisch gegenereerd
studieadvies,
waar vijftien cursussen aan gekoppeld zijn. Dit advies wordt
automatisch binnen
Acadoo bewaard. Aangezien zijn "skills gap" rond projectmanagement het
grootst is, besluit hij hier prioriteit aan te geven. Hij selecteert
een cursus
"projectmatig werken". Zijn directeur krijgt via het portaal
automatisch een bericht dat Stijn deze cursus wil volgen. Stijn kan in
het
portaal kijken of zijn directeur toestemming heeft gegeven. Vervolgens
kan hij
de cursus volgen en wordt de rekening via Acadoo naar Design4u
verzonden. De
resultaten van de cursus worden vervolgens in Acadoo geregistreerd.
Stijn had
ook nog -naar aanleiding van het elektronisch gegenereerde advies- een
gesprek
met een studieadviseur kunnen aanvragen. En hij had ook aan een
certificaat
kunnen werken. Ook is het voor hem mogelijk om rechtstreeks de
opleidingscatalogus te raadplegen (bijvoorbeeld om de meest recente
DHTML-cursus
te kunnen volgen).
Samenvattend ziet de workflow voor gebruikers er uit als in figuur 1.
Figuur
1: Workflow van gebruikers binnen Acadoo
Onmisbare
componenten
Om
een leerportaal als Acadoo te realiseren moet in de volgende
componenten zijn
voorzien:
-
Competenties
-
Aanbod
-
Trainingmanagementsysteem
-
Klanten
Hieronder
gaan we in op de keuzes die ten aanzien van deze componenten zijn
gemaakt binnen
Acadoo.
Competenties
Competenties
kunnen worden omschreven als de vermogens (cognitieve- en
handelingsvaardigheden) van een persoon die hem of haar in staat
stellen op een
adequate wijze taken uit te voeren, oplossingen te vinden en te
realiseren in
praktijksituaties.
Niet alle competenties kunnen
verworven of verbeterd worden via alleen opleiden en trainen. Soms zijn
(ook)
andere interventies noodzakelijk. Daarnaast zijn er ook competenties
die
nagenoeg niet te leren zijn.
Veranderingen
binnen een vakgebied en binnen organisaties maken het noodzakelijk dat
een
medewerker breed inzetbaar is èn in staat is nieuwe
werkzaamheden snel onder de
knie te krijgen. Daardoor kijken organisaties minder naar of een
personeelslid
aan bepaalde specifieke functie-eisen voldoet, maar eerder of hij of
zij
voldoende competenties heeft om een rol (of rollen) te vervullen. Bij
werving-
en selectieprocessen en bij de vormgeving van bedrijfsopleidingen wordt
daarom
steeds vaker uitgaan van competenties.
Competenties nemen een cruciale plaats in binnen Acadoo. In feite
vormen ze het
cement tussen de vraag van een individu en het aanbod. Een individu
ervaart een
leerbehoefte omdat zijn competenties niet voldoende zijn om een
bepaalde taak
(of taken) uit te oefenen.
Binnen Acadoo is gekeken naar de bruikbaarheid van bestaande
competentie-overzichten.
Uiteindelijk is besloten nauw aan te sluiten bij Career Space. Career
Space is
een initiatief van een consortium van aantal grote IT- en
Telecombedrijven in
Europa (waaronder Microsoft, Philips, IBM, Cisco, British
Telecommunications en
Nokia), ondersteund door de Europese Unie. Als gevolg van het grote
tekort aan
ICT-specialisten in Europa, stelden deze bedrijven zich ten doel om een
competentieprofiel te ontwikkelen, waarmee studenten,
onderwijsinstellingen en
de overheid kunnen zien welke kennis en vaardigheden worden vereist
door de
ICT-sector in Europa. Daarbij is aandacht geschonken aan zowel
technische
competenties als gedragscompetenties. De competenties van Career Space
zijn voor
Acadoo erg bruikbaar. Ze zijn praktisch en kunnen rekenen op een groot
draagvlak
onder ICT- en
Telecombedrijven
(twee van de drie branches waarop Acadoo zich richt).
Wel hebben ze twee nadelen.
In de eerste plaats zijn ze alleen gericht op ICT-specialisten en niet
op
ICT-toepassers. In de tweede plaats is er onvoldoende expliciete
aandacht voor
IT-servicemanagement (zeer actueel binnen onder andere de
financiële
dienstverlening). Er is daarom besloten uit te gaan van Career Space,
maar ook
enige aanvullende profielen en competenties te formuleren.
In totaal zijn vijftien profielen en meer dan zestig competenties
gedefinieerd.
In feite vormen deze competenties het DNA van de ICT-ers.
De vijftien
standaard
competentieprofielen zijn met name interessant voor het mkb (midden- en
kleinbedrijf). In deze bedrijven is er immers zelden
(financiële) ruimte om
iemand vrij te maken die zich kan verdiepen in de kwaliteiten waaraan
ICT-medewerkers moeten voldoen. Grote bedrijven zullen wellicht hun
eigen
competentieprofielen ontwikkelen. Uiteraard kunnen de standaard
ICT-competenties
daarbij als uitgangspunt dienen. Binnen het Acadoo-portaal kunnen
gebruikers met
behulp van de competenties eigen profielen samenstellen.
De competenties vormen de basis voor de assessments. Ook streeft Acadoo
naar de
ontwikkeling van gecertificeerde trajecten, op basis van deze
competenties.
Hiertoe wordt samengewerkt met Exin (als het gaat om
post-initiële
opleidingen).
Aanbod
Acadoo
vervult de rol van makelaar tussen vraag en aanbod. Dat betekent dat
Acadoo zelf
geen cursussen en opleidingen aanbiedt. Opleiders kunnen voor onze
doelgroepen
relevant aanbod -dat afgemeten kan worden aan onze competenties- via
Acadoo
aanbieden. We onderscheiden het aanbod op verschillende manieren.
Allereerst
naar lengte:
-
Opleidingen
Langer lopend aanbod, resulterend in een certificaat of diploma.
-
Cursussen
Korter durend aanbod, resulterend in een certificaat.
-
Modules
Onderdelen van opleidingen, die een afgerond geheel vormen en los
kunnen worden
gevolgd.
-
"Chunks":
hapklare brokken waarmee
werknemers bijvoorbeeld leren een specifieke taak uit te oefenen.
Werknemers
willen veelal geen langer durend aanbod volgen om met een bepaald
probleem om te
kunnen gaan. In de Verenigde Staten is het een trend om
opleidingsaanbod op te
delen in "chunks" die apart (online) kunnen worden gevolgd. Deze
eenheden zijn kleiner in omvang dan modules.
Acadoo
neemt in eerste instantie opleidingsaanbod op HBO- en WO-niveau op. Het
valt
echter niet uit te sluiten dat op termijn ook aanbod op MBO-niveau
wordt
ontsloten.
Verder onderscheiden we het aanbod naar de aanbiedingsvorm:
-
Klassikaal
opleidingsaanbod ("c-learning").
Aanbod dat traditioneel wordt verzorgd en waarvoor Acadoo-gebruikers
naar het
opleidingsinstituut toe moeten.
-
Schriftelijke
cursussen en opleidingen, op afstand
te volgen ("d-learning").
-
Aanbod
dat via Internet te volgen is
("e-learning").
De
oorspronkelijke bedoeling van het project was om te concentreren op de
derde
categorie. Echter, op dit moment is -zeker binnen het Nederlandse
taalgebied-
nog erg weinig kwalitatief goede e-learning content beschikbaar, zodat
besloten
is om in de aanvangsfase ook de andere twee categorieën gewoon
op te nemen.In
feite beoogt Acadoo een verschuiving in haar aanbod, zoals
geïllustreerd in
figuur 2.
Figuur
2: Naar "e-learning" en naar “chunks”
Acadoo
wil alleen kwalitatief goed aanbod opnemen. Bij de keuze van de
instituten die
benaderd worden om aanbod via Acadoo te verkopen, heeft dit een rol
gespeeld.
Alle reguliere onderwijsinstellingen die relevant onderwijsaanbod open
stellen
voor werkende volwassenen komen in aanmerking voor een contract met
Acadoo.
Daarnaast komen particuliere opleiders in aanmerking, evenals
ICT-productleveranciers die ook opleidingen aanbieden. Verder ook
business
schools van universiteiten (bijvoorbeeld met aanbod rond
informatiemanagement)
en uitgevers die over e-learningaanbod beschikken. Aangezien (bepaalde)
competenties niet alleen via opleiden verbeterd en verworven kunnen
worden,
komen ook seminarorganisaties en organisaties die coaching aanbieden in
aanmerking voor een overeenkomst met Acadoo.
In totaal hebben medewerkers van Acadoo gesproken met zo'n veertig
organisaties.
De overgrote meerderheid toonde serieuze belangstelling om content via
Acadoo
aan te bieden.
Hiertoe zijn leveranciersvoorwaarden opgesteld. Deze
leveranciersvoorwaarden
maken deel uit van een informatiepakket dat onlangs naar
belangstellende
organisaties is verzonden. Binnenkort hoopt Acadoo de eerste contracten
met
opleidingsinstituten te kunnen sluiten.
Trainingmanagementsysteem
De
derde essentiële component van het Acadoo-portaal is de
technologie: een op
Internettechnologie gebaseerd systeem dat de werkprocessen mogelijk kan
maken.
Siennax -de moederorganisatie van Acadoo- beschikt over een beveiligd
en
schaalbaar technologisch platform om Acadoo mogelijk te maken. Maar een
specifieke applicatie, een trainingmanagementsysteem, was nog niet
beschikbaar.
Consultants van Acadoo hebben daarom bestaande
trainingmanagementsystemen
onderzocht op bruikbaarheid. Op basis van dit onderzoek is gekozen voor
Saba
Learning Enterprise (kortweg "Saba" genoemd). Saba is een leverancier
van ontwikkel- en beheeroplossingen op het gebied van human resources,
zoals
internetsystemen voor educatie, performance, en beheer van content en
resources,
B2B exchanges, geïntegreerde content en verwante services.
Saba bleek nagenoeg alle werkprocessen binnen Acadoo mogelijk te maken:
van
aanmelding tot facturering. Het is een zeer flexibel systeem, dat op
basis van
de eigen bedrijfsprocessen ingericht kan worden.
Klanten
De vierde en laatste component is de "klant". Je hebt immers niets aan
een kwalitatief leerportaal zonder klanten. Omdat bij de ICT Netwerk
Academie
verschillende bedrijven betrokken waren, kon Acadoo beschikken over
uitstekende
ingangen bij het bedrijfsleven. Inmiddels zijn diverse gesprekken
gevoerd met
brancheorganisaties en bedrijven. Daarnaast is gewerkt aan
overeenkomsten met
afnemers.
Specifiek bij met name grotere bedrijven is gebleken dat er behoefte
bestaat aan
een eigen Acadoo-portaal, op basis van de eigen competenties. Dankzij
het
technologisch platform van de moederorganisatie van Acadoo kan dit
gemakkelijk
worden gerealiseerd.
Business model
Tenslotte
gaan we kort in op het business model van Acadoo.
Acadoo kent
geen "business-to-consumer"-model
(B2C). Individuen
kunnen niet
rechtstreeks klant worden van Acadoo. Alleen bedrijven kunnen klant
worden van
Acadoo ("business-to-business", B2B). Bedrijven betalen dan een
bepaald bedrag per medewerker per jaar. Daartoe krijgen zij onbeperkt
toegang
tot het Acadoo-portaal. Medewerkers kunnen dan onder meer
selfassessments maken,
online een opleidingspad uitstippelen en relevant nieuws ontvangen.
Managers
(bijvoorbeeld de HRM-manager) kunnen beschikken over
managementinformatie en
voor hun relevant nieuws. Als een medewerker opleidingsaanbod bestelt
-en de
leidinggevende accordeert- dan ontvangt Acadoo van het
opleidingsinstituut een
bepaalde premie ("fee"). Aangesloten opleidingsinstituten ontvangen
ook managementinformatie, bijvoorbeeld welk aanbod het meeste gevraagd
wordt.
Al
met al is Acadoo een uniek en ambitieus project in Nederland. Zowel wat
betreft
doelen als model. Een succesvol Acadoo zal een forse bijdrage leveren
aan de
permanente ontwikkeling van ICT-competenties in Nederland. Na gebleken
succes
zal de startfocus van Acadoo verbreed kunnen worden:
-
Van
alleen het ICT-domein naar ook andere
kennisdomeinen
-
Van
de drie geselecteerde branches naar een veel
groter aantal branches
-
Van
HBO- en WO-niveau naar tevens MBO-niveau
-
Van
nationaal naar internationaal.
En
inderdaad, gefaseerd groeien naar een bredere scope, is wat in het
verschiet van
Acadoo kán liggen.
Drs.
Wilfred Rubens was tot 1 maart 2001 werkzaam als e-learning consultant
bij
Acadoo. Hij is momenteel werkzaam als senior e-learning consultant bij
KPMG
Consulting. E-mail:
Rubens.Wilfred@kpmg.nl
Prof.dr.ir.
Fred Mulder was tot september 2000 projectleider van de ICT Netwerk
Academie. Op
dit moment is hij lid van het College van Bestuur van de Open
Universiteit
Nederland. Daarnaast is hij lid van de Raad van Commissarissen van
Acadoo. E-mail:
fred.mulder@ou.nl.
Bronnen
http://www.acadoo.nl
http://www.career-space.com
http://saba.com